top of page

Inlägg

Taktila förberedelser


Vi har nu sjösatt våra förberedelser inför samarbetsprocessen med elever och pedagoger på Valdemarsro anpassade gymnasieskola i Malmö - en utforskande process som kommer pågå under hela hösten och som vi valt att kalla Taktilitetens vokabulär!


I fokus står varseblivningen av den egna kroppen, dess upplevelse av rörelse liksom olika taktila sinnesförnimmelser.


Processgruppens scenografiska team - Astrid Hemer Nordenhake, Chiara Pellizzer och Marta Cicionesi, har letat material, prövat och tagit fram olika prototyper i dialog med resten av gruppen. Denna förberedelseperiod har varit intensiv, då Chiara kommit hit från Italien för att arbeta under 12 dagar och Marta snart ska ge sig ut på en lång resa till Indien. Båda kommer tillbaka längre fram i processen. Astrid är på plats i Malmö under hela hösten, i vår studio på Potato Potato och på skolan i Valdemarsro.

Initialt har vi undersökt potentialen i ett omfångsrikt material som Astrid fått till skänks från en fiskare på Österlen. Upplägget för två av de veckor vi möter eleverna kommer att kretsa kring runda former respektive rep och nätstrukturer. Vi frågar oss om, hur och i vilken rumslig iscensättning dessa material kan skapa förutsättningar för att uppleva kroppen på andra sätt?


Vi hämtar i detta skede inspiration från filosofiskt tankegods; framförallt från Maurice Merleau-Ponty, vars skrivna verk nu finns i nyöversättning. Mer om filosofiska/teoretiska inspirationskällor kommer i senare blogginlägg.


Passande nog till det havstema som just dessa material associerar, finns för oss även bläckfisken som varelse, som ett parallellt inspirationsspår. Bläckfisken med sin förmåga att känna och tänka med hela kroppen.

Marta uppmärksammade tidigt att vi kommer behöva möjligheten att hänga från taket i scenrummet. Dels utifrån perspektivet på kroppens upplevelse av sig själv i gravitationens kraft. Dels med hänsyn till praktiska aspekter av den rumsliga iscensättningen; för att kunna skapa en rumslig struktur med olika nivåer, möjligheten att fokusera ytor, liksom möjligheter att hänga ljus och annan teknik.

I detta förberedande skede söker vi oss även tillbaka till de konstnärliga laborationer vi genomförde förra hösten, då vi hade just denna process med eleverna på Valdemarsro i åtanke. Då prövade vi material som kan tala till huden, borstar, penslar, fjädrar och ytor som kan ge vibrationer i kontakten med rörelse. Häromveckan gjorde Marta, Astrid och Chiara ett besök på Borstakongen i Onslunda. Förutom att det fanns en fantastiskt uppsättning av borstar av alla de slag, fick de även lära sig en teknik för att själva kunna tillverka borstar.

Ett annat material vi återkommer till är utforskandet av vax som taktil yta att forma i handen mot huden eller formas i mötet med ett annat material men även en yta för förnimmelser av varmt och kallt.

Förberedelserna fortsätter och kommer på olika sätt att utvecklas och förfinas under hela terminen. Vår första vecka hos eleverna väntar men innan dess många beslut som rör rummets iscensättning, vad varje material kan erbjuda, liksom hur vi förhåller oss till materialen i mötet med eleverna.

bottom of page