top of page

Inlägg

#6 Valdemarsro - Tredje veckan med eleverna

  • Ellen Spens
  • 27 juni
  • 3 min läsning

Stora kalimban med ministekspaden 

Minikalimban med metallarmbandet på cigarrlådan 

Vattenpåse utan sidentyg med ficklampa

Ficklampan släcks när vattenburken kommer 

Ljus i vattenburk mynta olja, drygt hälften 

Skeden rör runt 

Filterbitar släpps ner i vattnet 

Den vita cirkeln kommer fram 

Dubblering av vattenburk mot den vita ytan 

Bakifrån - Ljus med filterbitar och lins 

Framifrån - Spegelfolie i knät, pennficklampa och filter 

Prassel från filter 

Eventellt stora förstoringsglaset 

Framifrån - Kanelchimes med skugga 

Ficklampan släcks

Sandpappring 

Doft 

Stora kalimban med ministekspaden 

Minikalimban med metallarmbandet på cigarrlådan 

Denna tredje vecka på skolan får vi träffa alla fem eleverna i klassen! En elev är helt ny för oss och har inte heller varit i skolan på flera månader. Både vi och pedagogerna är förväntansfulla över hur det kommer att gå.

Vi har behållit idén om en sinnlig resa som bygger på visuella intryck och ett annat sinnligt förlopp som främst bygger på auditiva intryck. Känselintryck och material som kan skapa upplevelser av rörelse försöker vi alltid integrera. Vid detta tillfälle har vi bytt ut vissa material från tidigare tillfällen. Nu har vi så många olika variationer av förloppen att vi behöver ha dem nedskrivna och kasta ett öga då och då innan och efter att vi introducerar något nytt material. När kommer vad? Från vilket håll eller vinkel? Tillsammans med ett annat material efter en stund? Hur börjar och slutar vi?

Även om förloppen i sina grundstrukturer är utformade utifrån de olika elevernas förmågor blir varje förlopp unikt i mötet med varje elev. Vi gör ytterligare justeringar och variationer, exempelvis till eleven som behöver ligga ner i sin säng, någon som är känslig för dofter eller för vassa och nära ljud.

Mörkläggningen i rummet är ordentlig, något som gör skillnad för de elever som intresserar sig för ljus och färger. Kontrasterna kommer verkligen fram. Detta får stor betydelse för de elever om annars kan ha svårt att hålla sig helt vakna. Men de kämpar verkligen den här veckan och håller uppmärksamheten uppe. Och pedagogerna ger i efterhand uttryck för att elevernas andningen svarar - andningen lugnar sig.

En elev håller totalt fokus precis hela vägen och påverkar tydligt skeendet genom sitt eget rytmskapande med ett finger. Förloppet blir mer dynamiskt både i fråga om styrka och tempi, utifrån elevens respons. Vi försöker hänga med och svara inom den struktur vi har. Filtren prasslar, fladdrar i luften. Kalimborna svarar, pausar, härmar. Det skulle kunna fortsätta länge, länge. En stort leende på elevens läppar sprider sig och vi alla runt om blir helt varma i hjärtat.

Sen blir det variationer av det auditiva förloppet. Alla är på helspänn i mötet med den ungdom som är helt ny för oss.


Kalimba

Vattenpåsen 

Träkulorna 

Strängar 

Äggkopppar med strängar 

Göra ljud med vattenpåsen 

Påse från långt håll med kallt vatten 

Prassel bakifrån 

Prassel framifrån tillsammans 

Vind och prassel 

Frans

Frans med pingisbollar 

Kalimba 


Eleven verkar uppmärksamt undrande men väldigt öppen för det som händer och tydlig i sin respons. Varmvattenpåsen vilar på sängen med elevens hand. När den kalla vattenpåsen introduceras lyfter eleven bort handen. Även om eleven inte ser uttrycks mycket genom elevens ögon som söker sig ut mot de olika sinnliga intryck som vi prövar tillsammans med eleven och medföljande elevassistent som är högst närvarande delaktig.

En elev har vi nu fått möta fyra gånger med olika versioner av det auditiva förloppet. Knäckebrödsmomentet har helt utformats utifrån de auditiva stimuli som elevassistenten berättat om. Denna vecka blir det ytterligare variationer.


Stora kalimban med ministekspaden 

Minikalimban med metallarmbandet på cigarrlådan 

Varm vattenpåse utan sidentyg 

Kanel

Lädergrej - känna på 

Resår

Läderggrej med vibrationer 

Äggresår mot hand 

Aktivera vattenpåse 

Hälla vatten i ett glas - Mynta, eucalyptus

Chiaras metallbollar - kall 

Chiaras metallkulor möter metallobjekt som kan mötas

Bubbelplast som prasslar och knäpper 

Blås 

Tystnad

Knäcke

Stora kalimban med ministekspaden 

Minikalimban med metallarmbandet på cigarrlådan 


Denna elev har vi fått lära känna lite genom att träffa flera gånger. Även för oss är det tydligt att det finns en förväntan från elevens sida inför vad som ska hända. Det blir ett härligt samspel - materialuttryck, mänskliga uttryck, andning, pauser och skratt. En liten värld att gemensamt dela och vila i för en stund.

De korta stolpförloppen som här finns publicerade har mest utgjort interna stödnoteringar för oss i stunden och senare för minnet. Men pedagogerna ber oss att delge dem som stöd i deras fortsatta arbete. För det är det som blivit deras idé, att arbeta vidare med stunder där en elevs förmågor, intressen och uttryck uppmärksammas tillsammans med två personal. En som kan vara med eleven och en annan som kommunicera, fråga och svara med materialen. En elev - en gemensam värld.

Ta del av det reflekterande samtalet i anslutning till denna vecka med pedagoger och elevassistenter HÄR.


Text: Ellen Spens

Foto: Johan Danielsson

bottom of page