#6 Valdemarsro - Tredje veckan med eleverna
- Ellen Spens
- 27 juni
- 3 min läsning
Stora kalimban med ministekspaden
Minikalimban med metallarmbandet på cigarrlådan
Vattenpåse utan sidentyg med ficklampa
Ficklampan släcks när vattenburken kommer
Ljus i vattenburk mynta olja, drygt hälften
Skeden rör runt
Filterbitar släpps ner i vattnet
Den vita cirkeln kommer fram
Dubblering av vattenburk mot den vita ytan
Bakifrån - Ljus med filterbitar och lins
Framifrån - Spegelfolie i knät, pennficklampa och filter
Prassel från filter
Eventellt stora förstoringsglaset
Framifrån - Kanelchimes med skugga
Ficklampan släcks
Sandpappring
Doft
Stora kalimban med ministekspaden
Minikalimban med metallarmbandet på cigarrlådan

Denna tredje vecka på skolan får vi träffa alla fem eleverna i klassen! En elev är helt ny för oss och har inte heller varit i skolan på flera månader. Både vi och pedagogerna är förväntansfulla över hur det kommer att gå.

Vi har behållit idén om en sinnlig resa som bygger på visuella intryck och ett annat sinnligt förlopp som främst bygger på auditiva intryck. Känselintryck och material som kan skapa upplevelser av rörelse försöker vi alltid integrera. Vid detta tillfälle har vi bytt ut vissa material från tidigare tillfällen. Nu har vi så många olika variationer av förloppen att vi behöver ha dem nedskrivna och kasta ett öga då och då innan och efter att vi introducerar något nytt material. När kommer vad? Från vilket håll eller vinkel? Tillsammans med ett annat material efter en stund? Hur börjar och slutar vi?
Även om förloppen i sina grundstrukturer är utformade utifrån de olika elevernas förmågor blir varje förlopp unikt i mötet med varje elev. Vi gör ytterligare justeringar och variationer, exempelvis till eleven som behöver ligga ner i sin säng, någon som är känslig för dofter eller för vassa och nära ljud.
Mörkläggningen i rummet är ordentlig, något som gör skillnad för de elever som intresserar sig för ljus och färger. Kontrasterna kommer verkligen fram. Detta får stor betydelse för de elever om annars kan ha svårt att hålla sig helt vakna. Men de kämpar verkligen den här veckan och håller uppmärksamheten uppe. Och pedagogerna ger i efterhand uttryck för att elevernas andningen svarar - andningen lugnar sig.
En elev håller totalt fokus precis hela vägen och påverkar tydligt skeendet genom sitt eget rytmskapande med ett finger. Förloppet blir mer dynamiskt både i fråga om styrka och tempi, utifrån elevens respons. Vi försöker hänga med och svara inom den struktur vi har. Filtren prasslar, fladdrar i luften. Kalimborna svarar, pausar, härmar. Det skulle kunna fortsätta länge, länge. En stort leende på elevens läppar sprider sig och vi alla runt om blir helt varma i hjärtat.
Sen blir det variationer av det auditiva förloppet. Alla är på helspänn i mötet med den ungdom som är helt ny för oss.
Kalimba
Vattenpåsen
Träkulorna
Strängar
Äggkopppar med strängar
Göra ljud med vattenpåsen
Påse från långt håll med kallt vatten
Prassel bakifrån
Prassel framifrån tillsammans
Vind och prassel
Frans
Frans med pingisbollar
Kalimba
Eleven verkar uppmärksamt undrande men väldigt öppen för det som händer och tydlig i sin respons. Varmvattenpåsen vilar på sängen med elevens hand. När den kalla vattenpåsen introduceras lyfter eleven bort handen. Även om eleven inte ser uttrycks mycket genom elevens ögon som söker sig ut mot de olika sinnliga intryck som vi prövar tillsammans med eleven och medföljande elevassistent som är högst närvarande delaktig.
En elev har vi nu fått möta fyra gånger med olika versioner av det auditiva förloppet. Knäckebrödsmomentet har helt utformats utifrån de auditiva stimuli som elevassistenten berättat om. Denna vecka blir det ytterligare variationer.
Stora kalimban med ministekspaden
Minikalimban med metallarmbandet på cigarrlådan
Varm vattenpåse utan sidentyg
Kanel
Lädergrej - känna på
Resår
Läderggrej med vibrationer
Äggresår mot hand
Aktivera vattenpåse
Hälla vatten i ett glas - Mynta, eucalyptus
Chiaras metallbollar - kall
Chiaras metallkulor möter metallobjekt som kan mötas
Bubbelplast som prasslar och knäpper
Blås
Tystnad
Knäcke
Stora kalimban med ministekspaden
Minikalimban med metallarmbandet på cigarrlådan
Denna elev har vi fått lära känna lite genom att träffa flera gånger. Även för oss är det tydligt att det finns en förväntan från elevens sida inför vad som ska hända. Det blir ett härligt samspel - materialuttryck, mänskliga uttryck, andning, pauser och skratt. En liten värld att gemensamt dela och vila i för en stund.
De korta stolpförloppen som här finns publicerade har mest utgjort interna stödnoteringar för oss i stunden och senare för minnet. Men pedagogerna ber oss att delge dem som stöd i deras fortsatta arbete. För det är det som blivit deras idé, att arbeta vidare med stunder där en elevs förmågor, intressen och uttryck uppmärksammas tillsammans med två personal. En som kan vara med eleven och en annan som kommunicera, fråga och svara med materialen. En elev - en gemensam värld.
Ta del av det reflekterande samtalet i anslutning till denna vecka med pedagoger och elevassistenter HÄR.
Text: Ellen Spens
Foto: Johan Danielsson