UTVÄRDERING med pedagogerna på Valdemarsro
Seminarium & samtal
Unga Klara Salong 12 september 2022
Den sinnliga revolutionen - Kollaborativet i samtal med filosofen Jonna Bornemark
Film och textning: Martin Möller
Om rörelsen mot ett samhälle som vågar omfamna våra liv som kroppar såväl som livets outgrundliga oberäknelighet.
Om konstnärliga praktiker och upplevelser som öppningar till maktförskjutningar liksom möjligheter till skapande av verkligheter.
Om perspektiv på funktionsvariationer, neurodiversitet och människors olika förmågor att uttrycka sig och stå i relation till världen, som tillgångar som berikar alla.
Samtalet arrangerades inom ramen för Kollaborativets gästspel på Unga Klara med scenkonstupplevelsen "Jag är tid, jag är rum - En sinnlig upptäcktsresa" 8-13 september 2022.
Jonna Bornemark är filosof och författare verksam vid Centrum för praktisk forskning vid Södertörns högskola och har skrivit flera uppmärksammade böcker som varit starkt inspirerande för Kollaborativets verksamhet, såsom "Det omätbaras renässans" (2018) och "Horisonten finns alltid kvar" (2020), "Jag är himmel och hav" (2022). Bornemark är i kontinuerlig dialog med Kollaborativet, och medverkar som samtalspart i både offentliga arrangemang och interna sammanhang.
Medverkande från Kollaborativet: Lisbeth Hagerman (dansare och koreograf), Herman Müntzing (ljudkonstnär), Erik Rask (musiker och grafisk formgivare) och Ellen Spens (scenkonstnär och projektledare).
Med stöd från Svenska Postkodstiftelsen och Kulturrådet
Unga Klara Salong 12 september 2022
Den sinnliga revolutionen - Kollaborativet i samtal med filosofen Jonna Bornemark
Film och textning: Martin Möller
Om rörelsen mot ett samhälle som vågar omfamna våra liv som kroppar såväl som livets outgrundliga oberäknelighet.
Om konstnärliga praktiker och upplevelser som öppningar till maktförskjutningar liksom möjligheter till skapande av verkligheter.
Om perspektiv på funktionsvariationer, neurodiversitet och människors olika förmågor att uttrycka sig och stå i relation till världen, som tillgångar som berikar alla.
Samtalet arrangerades inom ramen för Kollaborativets gästspel på Unga Klara med scenkonstupplevelsen "Jag är tid, jag är rum - En sinnlig upptäcktsresa" 8-13 september 2022.
Jonna Bornemark är filosof och författare verksam vid Centrum för praktisk forskning vid Södertörns högskola och har skrivit flera uppmärksammade böcker som varit starkt inspirerande för Kollaborativets verksamhet, såsom "Det omätbaras renässans" (2018) och "Horisonten finns alltid kvar" (2020), "Jag är himmel och hav" (2022). Bornemark är i kontinuerlig dialog med Kollaborativet, och medverkar som samtalspart i både offentliga arrangemang och interna sammanhang.
Medverkande från Kollaborativet: Lisbeth Hagerman (dansare och koreograf), Herman Müntzing (ljudkonstnär), Erik Rask (musiker och grafisk formgivare) och Ellen Spens (scenkonstnär och projektledare).
Med stöd från Svenska Postkodstiftelsen och Kulturrådet
Hur närma sig någon som saknar den röst som vi ofta tar för given?
Att ta emot omsorg eller uttrycka tillit – Varför värderas inte vissa förmågor i vårt samhälle högre?
Vad kan vi alla lära av barnen som inte begränsas av föreställningar om genus, andra normer eller språkliga dikotomier?
I samtalet medverkar Fanny Ambjörnsson, socialantropolog och genusvetare, Tove Mörkberg, kulturpedagog, författare och förälder till ett barn med funktionsnedsättning, Erika Svantesson, forskningskommunikatör, utbildad stödpedagog och förälder till barn med flerfunktionsnedsättningar samt Ellen Spens, scenkonstnär och projektledare i Kollaborativet.
Moderator: Ylva Gislén, författare och översättare
Fanny Ambjörnsson är socialantropolog och genusvetare, verksam vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2004 med I en klass för sig, om gymnasietjejers syn på genus och sexualitet, som följts av en rad uppmärksammade publikationer. Förra året kom den mer självbiografiska boken Om Nadja – En systers berättelse. Nadja föddes med en allvarlig hjärnskada och behövde assistans 24 timmar om dygnet. I boken vänder Ambjörnsson frågorna tillbaka till samhället. Vad säger Nadjas historia om oss och vår tid? Vad innebär det att vara människa i ett samhälle där utveckling, självständighet och framgång värderas så starkt?
Samtalet arrangerades av Inkonst och Kollaborativet inom ramen för Jag är tid, jag är rum – ett flerårigt konstnärligt och filosofiskt undersökande projekt som primärt riktar sig till barn och unga med flerfunktionsnedsättningar. Kollaborativet är en Malmöbaserad scenkonstgrupp verksamt i gränssnittet för rörelse, installation och performance.
Inkonst 20 oktober 2022.
Film och textning: Martin Möller
Med stöd från Kulturrådet och Svenska Postkodstiftelsen
Hur närma sig någon som saknar den röst som vi ofta tar för given?
Att ta emot omsorg eller uttrycka tillit – Varför värderas inte vissa förmågor i vårt samhälle högre?
Vad kan vi alla lära av barnen som inte begränsas av föreställningar om genus, andra normer eller språkliga dikotomier?
I samtalet medverkar Fanny Ambjörnsson, socialantropolog och genusvetare, Tove Mörkberg, kulturpedagog, författare och förälder till ett barn med funktionsnedsättning, Erika Svantesson, forskningskommunikatör, utbildad stödpedagog och förälder till barn med flerfunktionsnedsättningar samt Ellen Spens, scenkonstnär och projektledare i Kollaborativet.
Moderator: Ylva Gislén, författare och översättare
Fanny Ambjörnsson är socialantropolog och genusvetare, verksam vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2004 med I en klass för sig, om gymnasietjejers syn på genus och sexualitet, som följts av en rad uppmärksammade publikationer. Förra året kom den mer självbiografiska boken Om Nadja – En systers berättelse. Nadja föddes med en allvarlig hjärnskada och behövde assistans 24 timmar om dygnet. I boken vänder Ambjörnsson frågorna tillbaka till samhället. Vad säger Nadjas historia om oss och vår tid? Vad innebär det att vara människa i ett samhälle där utveckling, självständighet och framgång värderas så starkt?
Samtalet arrangerades av Inkonst och Kollaborativet inom ramen för Jag är tid, jag är rum – ett flerårigt konstnärligt och filosofiskt undersökande projekt som primärt riktar sig till barn och unga med flerfunktionsnedsättningar. Kollaborativet är en Malmöbaserad scenkonstgrupp verksamt i gränssnittet för rörelse, installation och performance.
Inkonst 20 oktober 2022.
Film och textning: Martin Möller
Med stöd från Kulturrådet och Svenska Postkodstiftelsen
Seminarium under BIBU 2022 - Temaspår Funktion
Film: Martin Möller
Medverkande: Ylva Gislén, Liselott Mariett Olsson, Tove Mörkberg (se mer info nedan) samt från Kollaborativet Ellen Spens (projektledare).
"Jag är tid, jag är rum" är ett flerårigt konstnärligt undersökande projekt som syftar till att söka nya former för scenkonst för och tillsammans med barn och unga med funktionsvariationer. I nära samarbetsprocesser med barn och elever på specialförskola och grundsärskola tar Kollaborativet fram scenkonstupplevelser som syftar till att nå många - oavsett språk, ålder eller funktion. Två sceniska produktioner har på detta sätt skapats inom projektet: Jag är tid, jag är rum - En sinnlig upptäcktsresa, som presenteras inom BIBU Tema Funktion, samt Spiralens mitt.
Ylva Gislén är författare och översättare med en bakgrund som scenkonstkritiker. Hon är även oavlönad docent i konstnärlig gestaltning vid Lunds universitets konstnärliga fakultet och var tidigare föreståndare för den Nationella Konstnärliga Forskarskolan 2010-2015. Gislén har följt Kollaborativets processer punktvis utifrån kunskapsteoretiska frågeställningar samt inom perspektiv som rör makt och handling i en konstnärlig kontext.
Liselott Mariett Olsson är lektor i pedagogik vid Institutionen för Barndom, utbildning och samhälle vid Malmö Universitet. Hon gör inom projektets olika delprocesser nedslag och bidrar med perspektiv som rör förutsättningar för delaktighet, meningsskapande och likvärdig utbildning. Förutom samarbetet inom projektet Jag är tid, jag är rum samverkar Olsson och Kollaborativet inom det EU-finansierade 3-åriga forskningsprojektet SMOOTH - Educational Commons and Active Social Inclusion.
Tove Mörkberg är författare och kulturpedagog samt förälder till en av de elever på Mellanhedsskolans grundsärskola som projektet arbetat i närprocess med inför den sceniska produktionen Spiralens mitt. Som kulturpedagog på Oxiebiblioteket i Malmö har Mörkberg även samarbetat med projektet inom arrangemang av "Lilla Spiralen", som del av bibliotekets utvecklingsarbete med tillgänglighet och strävan att nå fler målgrupper.
Seminarium under BIBU 2022 - Temaspår Funktion
Film: Martin Möller
Medverkande: Ylva Gislén, Liselott Mariett Olsson, Tove Mörkberg (se mer info nedan) samt från Kollaborativet Ellen Spens (projektledare).
"Jag är tid, jag är rum" är ett flerårigt konstnärligt undersökande projekt som syftar till att söka nya former för scenkonst för och tillsammans med barn och unga med funktionsvariationer. I nära samarbetsprocesser med barn och elever på specialförskola och grundsärskola tar Kollaborativet fram scenkonstupplevelser som syftar till att nå många - oavsett språk, ålder eller funktion. Två sceniska produktioner har på detta sätt skapats inom projektet: Jag är tid, jag är rum - En sinnlig upptäcktsresa, som presenteras inom BIBU Tema Funktion, samt Spiralens mitt.
Ylva Gislén är författare och översättare med en bakgrund som scenkonstkritiker. Hon är även oavlönad docent i konstnärlig gestaltning vid Lunds universitets konstnärliga fakultet och var tidigare föreståndare för den Nationella Konstnärliga Forskarskolan 2010-2015. Gislén har följt Kollaborativets processer punktvis utifrån kunskapsteoretiska frågeställningar samt inom perspektiv som rör makt och handling i en konstnärlig kontext.
Liselott Mariett Olsson är lektor i pedagogik vid Institutionen för Barndom, utbildning och samhälle vid Malmö Universitet. Hon gör inom projektets olika delprocesser nedslag och bidrar med perspektiv som rör förutsättningar för delaktighet, meningsskapande och likvärdig utbildning. Förutom samarbetet inom projektet Jag är tid, jag är rum samverkar Olsson och Kollaborativet inom det EU-finansierade 3-åriga forskningsprojektet SMOOTH - Educational Commons and Active Social Inclusion.
Tove Mörkberg är författare och kulturpedagog samt förälder till en av de elever på Mellanhedsskolans grundsärskola som projektet arbetat i närprocess med inför den sceniska produktionen Spiralens mitt. Som kulturpedagog på Oxiebiblioteket i Malmö har Mörkberg även samarbetat med projektet inom arrangemang av "Lilla Spiralen", som del av bibliotekets utvecklingsarbete med tillgänglighet och strävan att nå fler målgrupper.
Filmer och teknik: Casper Wijlhuizen (ljussättare)
PROGRAM:
Moderator: Ylva Gislén
00.00 Introduktion och presentation av seminariets upplägg.
02.58 Filmklipp från SPIRALENS MITT
Del 1: Kroppen och sinnenas språk
09.50 Ellen Spens (projektledare och scenkonstnär) i samtal med Ylva Gislén.
34.55 Dokumentationsfilmer från samarbetsprocessen med eleverna på Mellanhedsskolans grundsärskola.
42.12 Lisbeth Hagerman (koreograf och dansare) och Herman Müntzing (ljudkonstnär).
Paus
Del 2: Samarbetsprocesser där perspektiv får mötas
59.53 Lena Lindahl (pedagog på Mellanhedsskolans grundsärskola i Malmö) och Ylva Brännström (konstpedagog på Malmö Konsthall).
Paus
Del 3: Konst som kunskapande
1.25.15 Ylva Gislén (författare och översättare och föreståndare för den nationella Konstnärliga forskarskolan 2010-2015) i samtal med Ellen Spens.
1.49.15 Diskussion, frågor och avslut.
Projektet JAG ÄR TID, JAG ÄR RUM finansieras med stöd från: Svenska Postkodstiftelsen, Region Skåne, Kulturrådet, Sparbanksstiftelsen Skåne och Crafoordska stiftelsen.
Medverkande: Ylva Gislén (författare och översättare och föreståndare för den nationella Konstnärliga forskarskolan 2010-2015), Lena Lindahl (pedagog på Mellanhedsskolans grundsärskola i Malmö), Ylva Brännström (konstpedagog på Malmö Konsthall) samt från Kollaborativet; Ellen Spens (projektledare och scenkonstnär), Lisbeth Hagerman (koreograf och dansare) och Herman Müntzing (ljudkonstnär).
Filmer och teknik: Casper Wijlhuizen (ljussättare)
PROGRAM:
Moderator: Ylva Gislén
00.00 Introduktion och presentation av seminariets upplägg.
02.58 Filmklipp från SPIRALENS MITT
Del 1: Kroppen och sinnenas språk
09.50 Ellen Spens (projektledare och scenkonstnär) i samtal med Ylva Gislén.
34.55 Dokumentationsfilmer från samarbetsprocessen med eleverna på Mellanhedsskolans grundsärskola.
42.12 Lisbeth Hagerman (koreograf och dansare) och Herman Müntzing (ljudkonstnär).
Paus
Del 2: Samarbetsprocesser där perspektiv får mötas
59.53 Lena Lindahl (pedagog på Mellanhedsskolans grundsärskola i Malmö) och Ylva Brännström (konstpedagog på Malmö Konsthall).
Paus
Del 3: Konst som kunskapande
1.25.15 Ylva Gislén (författare och översättare och föreståndare för den nationella Konstnärliga forskarskolan 2010-2015) i samtal med Ellen Spens.
1.49.15 Diskussion, frågor och avslut.
Projektet JAG ÄR TID, JAG ÄR RUM finansieras med stöd från: Svenska Postkodstiftelsen, Region Skåne, Kulturrådet, Sparbanksstiftelsen Skåne och Crafoordska stiftelsen.
Avslutande seminarium för det 3-åriga Arvsfondsprojektet ...när vi lyser för varandra...som syftat till att skapa nyfikenhet för svenskt teckenspråk, öka deltagandet bland teckenspråkiga barn och unga i kulturlivet samt utveckla nya samarbetsformer mellan skola/förskola och kulturaktörer.
0:00:00 Kollaborativet berättar om erfarenheter från projektet.
1:02:14 Birgitta Ozolins och Najlaa Sad Aldeen. Livserfarenheter från Sverige och Syrien om att växa upp som döv.
1:43:24 Tommy Lyxell. Språk och normer.
2:38:27 Ylva Gislén. Konstnärligt arbete som kunskapande.
Seminariet tolkas av AB Teckenspråkstolkarna.
Film och redigering: Timmi Karlsson
Antologi
Vad är det att uppleva konst? Var i kroppen pågår själva förnimmelsen? I hjärnan, i örat, i handflatan? Vad är sinnligt kunskapande? Och på vilket sätt är konsten besläktad med leken?
Det är några av frågorna som Kollaborativet och inbjudna skribenter utforskar i antologin Jag är tid jag är rum. Med sina skilda perspektiv har texterna i antologin gemensamt att de pockar på läsarens uppmärksamhet och uppmanar till att skifta utkikspunkt. Bara därifrån går det att förnimma det tidigare okända, få syn på det tidigare icke sedda, tänka det tidigare icke tänkta.
Hedvig Ljungar (redaktör)
Antologin innehåller texter från Fanny Ambjörnsson (Professor i genusvetenskap vid Stockholms universitet & författare), Jonna Bornemark (Professor i filosofi vid Södertörns högskola & författare), Helena Dahlberg (Docent & lektor i idéhistoria vid Göteborgs universitet & Feldenkraispedagog), Ylva Gislén (författare, översättare & oavlönad docent i konstnärlig forskning vid Lunds universitet), Liselott Mariett Olsson (Docent i pedagogik vid Malmö universitet), Herman Müntzing (Ljudkonstnär Kollaborativet), Tove Mörkberg (Kulturpedagog & författare), Ellen Spens (Scenkonstnär Kollaborativet), Erika Svantesson (Trefaldig funkisförälder, forskningskommunikatör & utbildad stödpedagog) och Hedvig Ljungar (red.) Grafisk formgivning av Erik Rask.
Taktilitetens vokabulär - Blogg
Kollaborativets medskapande process med Valdemarsro anpassade gymnasieskola under hösten 2023.
Valbarhet, variation och repertoarer av möjligheter
#6 VALDEMARSRO - Minnen, luft mellan Oss
#6 Pedagogernas reflektioner
#5 VALDEMARSRO - MELLAN KALLT, VARMT, LJUS OCH MÖRKER
#5 PEDAGOGERNAS REFLEKTIONER
#4 Valdemarsro - Omsluten AV rörelse
#4 Pedagogernas reflektioner
Smooth
Senaste inläggen som rör forskningsprojektet Smooth.